Lora Lossy

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim incididunt ut labore, nostrud exercitation ullamco laboris.!

Angela Johny

Yorem delly dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, incididunt ut labore incididunt ut labore et dolore magna aliqua.!

Mark Clerk

Woram Losy dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. incididunt ut labore, quis nostrud exercitation ullamco laboris.!

Alex Damn

Palorm Roelm dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, incididunt ut labore sed do eiusmod tempor et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris.!

Our Blog

Ketopong Melayu

'Ketopong Melayu'

Ketopong Melayu

Inilah rupa sebenar Ketopong Melayu (atau Topong Melayu) yang telah dipakai oleh raja-raja Melayu di Semenanjung Tanah Melayu pada zaman dahulu.

Sejarah pemakaian ketopong di kalangan orang Melayu dipercayai telah bermula semenjak abad pertama Masihi lagi, yakni jauh lebih lama dari orang Thai (di Thailand) dan orang Lao (di Laos). Pemakaian ketopong TIADA kaitan dengan agama Buddha…

Pembuat objek: Encik Mohamed Tharuwat Bin Ismail Bakti (Pak Tharuwat).

Jenis objek: Ketopong Melayu.

Kegunaan: Mahkota raja-raja Langkasuka dan Kedah Zamin Turan (Kedah Tua).'

Kredit foto: Izzed Amir

Related Posts

  • 72

    Kedah Darul Aman,sebuah negeri di utara Malaysia yang tidaklah terlalu kecil namun tidaklah terlalu besar sepertimana negeri Perak dan Pahang.Kebanyakan orang luar,terutamanya para pelancong hanya melihat keistimewaan Kedah ini pada keindahan Pulau Langkawi,Pantai Merdeka dan Menara Alor Setar sahaja.Mereka hanya mengenali Kedah sebagai Negeri Jelapang Padi Malaysia sahaja. Ramai anak Kedah sendiri yang tidak mengetahui…

    Tags: dan, kedah, di, melayu

  • 68

    Alam Melayu adalah salah satu punca tamadun manusia dan pertanian yang paling purba. Pada waktu tersebut, alam Melayu bukanlah tempat tinggalan masyarakat mundur yang hanya menjalankan aktiviti ekonomi sara diri tetapi sebenarnya hubungan perdagangan telah wujud dengan tamadun luar. Makalah ini akan cuba membincangkan sorotan ringkas hubungan ekonomi alam Melayu dan tamadun luar berdasarkan rujukan teks…

    Tags: dan, melayu, di

  • 67

    Ramai dari kalangan muda sekarang tak tahu pun siapa itu Melayu. Ada juga terutamanya dari golongan bandar menganggap perjuangan Melayu itu rasis.. Hei, kamu yang bersifat rasis. Melayu adalah asimilasi pelbagai bangsa dan suku dari nusantara, asia, asia tengah, eropah yang beragama Islam. Tiada kasta. Kumpulan di bawah ini hanya untuk bagaimana kita mengenal diri…

    Tags: melayu, orang

  • 65

    Seni Silat atau Pencak Silat adalah salah satu seni mempertahankan diri bagi bangsa Melayu atau Nusantara yang diamalkan sejak berkurun yang lampau. Pada umumnya perkataan Silat atau Gayung biasa digunakan oleh masyarakat Melayu di Semenanjung Tanah Melayu, Silek dan Gayuang di Sumatra, Penca dan Maempok di Jawa Barat, Pencak di Jawa Timur dan Jawa Tengah,…

    Tags: di, dan, melayu

  • 57

    Salah Faham 1: Kesultanan Melayu Melaka ialah kerajaan Melayu pertama dalam sejarah ketamadunan bangsa Melayu. Penjelasan HE 1: Ini adalah salah sekali. Kesultanan Melayu Melaka bukanlah kerajaan pertama Melayu dalam sejarah atau bukti permulaan Tamadun Melayu. Sebelum Melaka, sudah banyak kerajaan-kerajaan hebat yang bertakhta. Sebagai contoh, Empayar Melayu Srivijaya, Langkasuka, Funan, Champa, Ligor, Gangga Negara,…

    Tags: melayu, dan, orang, di

Like this Article? Subscribe to Our Feed!

comments


LikeTweet

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Authorism Theme

Bob Olright

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.!

Karen Smith

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.!

Jessica Bankers

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.!

Johny Lora

4th one time fitness expert, wellness writer, personal trainer, group ex health coach. I am advocates of everything good in the fitness industry and of the people who make it great!

Imej tema oleh richcano. Dikuasakan oleh Blogger.