Lora Lossy

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim incididunt ut labore, nostrud exercitation ullamco laboris.!

Angela Johny

Yorem delly dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, incididunt ut labore incididunt ut labore et dolore magna aliqua.!

Mark Clerk

Woram Losy dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. incididunt ut labore, quis nostrud exercitation ullamco laboris.!

Alex Damn

Palorm Roelm dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, incididunt ut labore sed do eiusmod tempor et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris.!

Our Blog

Multi-Level Marketing: Sistem yang Baik Disalahgunakan…?

'Multi-Level Marketing: Sistem yang Baik Disalahgunakan…?'

Saya bukanlah seorang peserta mana-mana program Multi-Level Marketing atau MLM. Maka tiada kewajipan saya mempertahankannya.

Saya cuma terpanggil untuk menulis dan memberi pendapat kerana saya rasa ramai yang mula berpandangan negatif dan stereotaip kepada sistem pemasaran cara ini, walaupun jika diuruskan dengan baik dan betul, ianya cara pemasaran dan pengenalan produk yang baik.

———–

Secara jujur, ada 3 kali juga saya ke program pengenalan MLM kerana diajak oleh rakan atas dasar desakan dan bersungguhnya rakan dalam hendak berjaya bersama-sama. Sebagai seorang Muslim, apabila diberi penghormatan kepada kita, wajar kita berikan penghormatan yang serupa atau lebih baik..

Di dalam ketiga-tiga program tersebut, semuanya mempromosi lebih kepada gaya hidup mewah dan bukan fokus kepada penceritaan produk, kelebihan menjadi ahli dan 'dealer', atau kebaikan program-program 'smart consumer' yang disediakan.

Jarang sudah dijumpai syarikat MLM yang benar-benar tumpu kepada perkara-perkara tersebut seperti Amway, Cosway, Shaklee, Avon atau Melaleuca. Kebanyakkanya hanya tertumpu kepada usaha 'head hunting' dan 'pyramid scheme'.

———-

Pandangan peribadi saya adalah konsep ini tidak tepat dan bakal runtuh apabila pasaran manusia atau prospek semakin tepu..

Mencari agen atau 'dealer' untuk berada di bawah kita, biarlah dengan kefahaman dan kesedaran terhadap kekuatan dan kelebihan produk, seterusnya memupuk kesetiaan kepada pengguna dan agen. Dengan cara ini suatu sistem perekonomian yang lebih kukuh dan panjang akan dapat dibentuk.

Dengan cara ini, sesuatu sistem itu akan mampu mencapai tahap 'auto-pilot' yang lebih stabil dalam perkembangannya.

———-

Jika kita didik seorang individu untuk yakin dan menggunakan produk kita berulang-ulang, ianya akan berterusan..

Tetapi jika kita "penggal" kepala indiviu tersebut, maka ianya sudahpun "mati"..

Apapun ini hanya pendapat saya. Jika ada yang nak membangkang atau berkongsi pengalaman, maka silakan.

Sekali lagi saya tekankan, saya BUKAN mengatakan sistem MLM itu tidak elok. Saya mengatakan pergantungan sistem 'head-hunting' itu adalah tidak 'self-sustaining' sifatnya, dan tidak akan mampu mencapai tahap 'auto-pilot'..

- JB -

Related Posts

  • 76

    Ada yang mengatakan bahawa Dasar Ekonomi Baru tidak mendatangkan apa-apa faedah. Bagaimana pula dengan mereka yang mendapat bantuan secara langsung hasil daripada dasar ini? Ini cerita daripada seorang wanita bernama Ijah Amran mengenai bantuan yang diterimanya dan bagaimana ia membantu meningkatkan taraf hidupnya. Yang asal ditulis di dalam Bahasa Inggeris yang mudah difahami (sila lihat…

    Tags: saya, yang, dan

  • 75

    Assalammualaikum. Sejak beberapa bulan ini, dari saat saya bertekad sebulat hati mengenakan hijab walaupun sebagai seorang yang belum Islam hatinya, hingga ke saat ini (3 Julai, sekarang pukul 6 pagi baru lepas Sahur), di mana saya telah Islam di hati, cuma tinggal perasmian sebagai seorang Islam di atas kertas dan di depan 4 orang saksi…saya…

    Tags: saya, dan, yang

  • 73

    Saya menterjemah rencana ini kerana saya merasakan yang ia merumuskan dengan ringkas intipati masalah kemasyarakatan yang dihadapi oleh masyarakat Barat pada masa ini (dan secara perlahan-lahan sedang menyerap di dalam cara hidup masyarakat kita). Penulis asal adalah seorang warga Belgium dan Bahasa Inggeris bukanlah bahasa pertama beliau. Beliau juga menulis daripada sudut pandangan seorang warga Eropah…

    Tags: yang, dan, kita, ini

  • 67

    “Air yang keruh dikocak kembali tenang.. Setelah dibiarkan beberapa ketika, yang tinggal di permukaan hanyalah air yang jernih, tetapi keladaknya mendak kembali ke dasar.. Menunggu masa untuk kembali mengeruhkan air apabila dikocak sekali lagi..” “Ini analogi terbaik yang boleh saya berikan buat masa ini tentang isu hangat terbaru, CDM25.. Air yang jernih itu melambangkan keadaan…

    Tags: yang, dan, kita, ini

  • 67

    MELAYU, TAMADUN AGUNG SUMERIA DAN NABI NUH A.S Salam dan selamat hendaknya kepada semua pembaca. Dalam posting kali ini kita akan menyambung pengembaraan untuk mencari kaitan diantara bangsa Sumeria dan bangsa Nusantara atau Austronesia sejak beribu-ribu tahun dahulu. Kita bertuah kerana sudah ada sedikit sebanyak kajian yang dibuat oleh para pengkaji barat mengenai fenomena yang…

    Tags: yang, dan, ini, dengan

Like this Article? Subscribe to Our Feed!

comments

LikeTweet

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Authorism Theme

Bob Olright

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.!

Karen Smith

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.!

Jessica Bankers

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.!

Johny Lora

4th one time fitness expert, wellness writer, personal trainer, group ex health coach. I am advocates of everything good in the fitness industry and of the people who make it great!

Imej tema oleh richcano. Dikuasakan oleh Blogger.